Dé Digital Natives.

Lui, niet-loyaal, snel verveeld, idealistisch, geen respect, brutaal, verwend, sneeuwvlokjes.

Dé Digital Natives. Opgegroeid met een smartphone in de ene en een iPad in de andere hand doen ze heel veel verschillende dingen tegelijkertijd: netflixen, muziek luisteren, ondertussen huiswerk maken en als het éven kan ook nog Appen, Snappen en Insta checken. Deze genartie wordt de de hele dag blootgesteld aan ongefilterde informatie en prikkels. Ze krijgen de hele dag over de hele wereld realtime informatie binnen! We hebben het hier over de Generatie-Z.  Een groep die vergelijking met eerdere generaties veel thuis zitten, minder afspreken met vrienden en waar hun sociale leven zich voornamelijk online afspeelt (mede omdat er voor deze doelgroep buiten weinig te beleven valt). Een groep met valkuilen als; afhankelijkheid, kwetsbaarheid, stress, onzekerheid, snel verveeld zijn en een korte aandachtspanne. Opgegroeid in een YouTube en Tiktok-wereld die de verwachtingen van het leven SkyHigh maken. Dat deze generatie meer stress ervaart, is dan ook niet heel verrassend. „Jongeren managen hun leven via sociale media. Nieuws, entertainment, zelfs school gaat via een app. ‘Gezegend’(?) met de zogenaamde curlingouders die alles voor hun kinderen willen regelen.  Ze zijn extreem beschermend over hun kinderen, die niet mogen falen. Deze ouders maakten de ingewikkelde jaren 80 mee en willen al het goeds voor hun kinderen. Deze ouders zien alles, weten alles.”. En toch zijn ze ongrijpbaar. We denken ze te kennen maar slaan de plank vaak volledig mis.

Ik ben fan van deze generatie!!! Ondanks hun onzekerheid denken ze (en terecht) dat alles mogelijk is en dat alles besproken kan worden. En daar bij moet je wel rekening houden dat ze er meer verstand van hebben dan jij. Zij zijn namelijk door Google, Social Media en andere digitale middelen enorm goed voorbereid! Ze staan constant online in contact met andereen daar is iedereen gelijk en mag je alles zeggen. Daardoor is respect geen vast gegeven meer. De tijden zijn vervlogen dat je als leidinggevende simpelweg respect krijgt doordat je, het woord zegt het al, leidinggevende bent. Generatie Z heeft het niet zo op autoriteit. Tenminste, niet als dit is op basis van hiërarchie bekijkt. Je moet het verdienen door je te verdiepen. Ze zijn slim en superzelfstandig. Ze hebben nog nooit een landkaart hoeven te gebruiken omdat ze altijd toegang hebben tot een GPS-app. Ze stappen met alle gemak in een vliegruig en blijven een (tussen)jaar weg en houden contact via , skype, teams en Facetime. Ze zijn vaak op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen, weten veel over seksualiteit en drugs en staan bekend om hun inclusieve en progressieve houding.

Dat klinkt louter positief, maar de komst van deze jonge generatie gaat niet alleen over rozen. Deze generatie wil het graag laagdrempelig houden en zit er aan het ambitieuze, creatieve en hardwerkende karakter ook een groot nadeel: jongeren van nu ervaren een enorme prestatiedruk, waardoor mentale problemen al gauw op de loer liggen. En ouders en dienstverleners breken hun hoofd over de wijze waarop ze hier mee om moeten gaan. Beleidsbepalers stellen op basis van hun gevoel, ervaring en wetenschappelijke kennis adviezen op die kant nog wal raken. Maar het motto zou moeten zijn: ‘Don’t talk about them, but with them!’

En zo geschiedde gister in Schagen tijdens de 2-jaarlijkse JongerenTop. Tijdens deze top gaan jongeren, beleidsmakers en professionals die met jeugd werken met elkaar in gesprek over de mentale veerkracht, lesinhoud op scholen, woonkansen, inclusie en toegankelijkheid, taboe rondom drugs en seksueel grensoverschrijdend gedrag. En in de voorbereiding op deze top werd er een ‘Podcasttour’ door Noord-Holland Noord opgenomen. De workshops werden gegeven door de geïnterviewde jongeren in samenwerking met een aantal professionals. En de dynamiek was fanatisch!!

Jongeren die behoren tot de generatie Z zijn enthousiast, energiek en eigenzinnig. Ze komen nog maar net om de hoek kijken, maar ze kunnen gelijk wat toevoegen. Geduld is niet hun sterkste punt, maar ze gaan wel graag meteen aan de slag. Ze willen alles uit het leven halen en voegen de daad bij het woord. Deze generatie is realistisch en daadkrachtig. Het is een echte do-it-yourself-generatie. En dat bleek gister in alle gevallen!! Als wij ze wat vaker opzoeken, bevragen en luisteren is de toekomst wat mij betreft in hele goede handen.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.