De koptekst heeft niets te maken met een halfjaarlijkse controle aan mijn tandarts of een bezoek aan mijn mondhygiëniste. Mijn gebit is nog redelijk goed ik denk en hoop dat ik de aankomende jaren gewoon mijn eigen tanden kan behouden. Dus op dat gebied geen Tandje erbij!!
De reden van deze kop ontstond tijdens mijn wintersportvakantie toen ik een digitaal artikel in het AD las. De kop was rauw, duidelijk en ook wel een beetje pretentieus zoals vaker bij de koppen boven een artikel. Klantonvriendelijkheid en gemakzucht, de service in veel bedrijven en winkels is om te huilen. Ik raakte nieuwsgierig en moest na het lezen van het artikel eerlijk bekennen dat ze best wel een beetje gelijk had. Als afsluiting gunde ze iedereen meer passie in het werk want dat zorgt voor een lager ziekteverzuim, gelukkigere klanten én hogere omzetcijfers.”
En eerlijk is eerlijk. Ook de ‘optimistische’ ik ervaar de laatste tijd bij medewerkers in winkels of bedrijven dat ze niet echt plezier hebben in het blij en gelukkig maken van hun klanten.
Natuurlijk zijn klanten een stuk mondiger geworden, zeggen ze je geen gedag terwijl jij dat juist wel doet, pakken ze hun trui op en leggen ze deze als een vod weer terug op de stapel die jij al 8 keer nauwkeurig hebt opgevouwen, moeten ze toch eerst nog even nadenken over de aankoop terwijl ze je een uur lang van hot naar her hebben laten lopen, staan ze te appen of te bellen terwijl jij tegen ze praat, enz, enz, enz.
Maar wat kan je daar aan doen?? Er zijn situaties waaraan je niets kunt veranderen, probeer dit dus ook niet en erger je er niet aan. Dat levert alleen maar frustratie en energieverlies op. Richt je energie juist op die zaken waar je wel invloed op hebt want dat zorgt voor een groter gevoel van tevredenheid en geluk, je bent productiever, het vermindert een gevoel van werkdruk en het leidt tot leuke en attente reacties van je klanten en collega’s.
Medewerkers die plezier in hun werk hebben, zijn besmettelijk. Ze dragen bij aan een betere sfeer en een hogere productiviteit. Dat begint bij een positieve en optimistische mindset.
95% van de klanten is door die bril bekeken toch gewoon aardig en attent maar onze focus ligt veel teveel op de 5% klojos. Hou daar mee op en concentreer je op de meerderheid.
Ga voor anders en bedank de klanten die hun best doen om het netjes voor je op te vouwen, bedank ze voor hun geduld, bedank ze voor hun komst, wens ze een mooie weekeind toe, geef ze een compliment over hun eigen kleding en geef wat Xtra aandacht aan de kids of Opa en Oma die mee zijn. Investeer in de Sociale cohesie door iedereen met een wat hardere, vrolijke en vriendelijke stem aan te spreken. Je creëert dan aardigheid fans die je in bescherming nemen tegen die 5%!!!
Maak er een verrassingsfeestje van en laat je klanten daar van genieten. Aardig zijn klinkt zo simpel, maar heeft een bijzonder effect op anderen en jezelf. Het is als een vonkje dat zich van mens tot mens verspreid en exponentieel groeit als je het deelt. Vriendelijkheid is ook besmettelijk. Zowel de gever als ontvanger wordt er blij van. Dit betekent dat zodra iemand iets aardigs voor ons doet, we sneller geneigd zijn ook iets aardigs te doen voor een ander. De ene goede daad inspireert de andere, hoe geweldig is dat? En vergeet ook niet dat (glim)lachen aanstekelijk werkt. Als jij aardig bent tegen anderen, zijn anderen dat tegen jou. Als jij lacht, krijg je een lach terug.
Leer van internetwinkels die ons vaak genoeg verrassen met een leuk dank briefje, een zakje met snoep of een piepklein cadeautje. Stop in de tas met de schoenendoos stiekem een paar HappySocks, schrijf een leuke tekst (Veel plezier met je jas) op de zijkant van de kartonnen tas, doe een leuk en ingepakt zakje met Alkmaarse Jongens tussen het cadeaupapier, enz, enz.
Ik werd vanochtend bij Fremento geholpen door een buitengewoon vriendelijk en vrolijke jongedame die enorm veel plezier in haar werk had. Haar plezier vonkje sprong per direct bij mij over en ik merkte dat ik met een enorme glimlach het pand verliet! Toen ik thuis kwam werd die lach alleen nog maar groter want op het verpakkingspapier waren met een stift talloze hartjes en lieve Valentijns teksten geschreven.
Een gastvrij tandje bij dus……………….