Een vaccin

Op basis van de kenmerken opgesteld door de wetenschap en de reacties van de mensen om mij heen ben ik een optimist! Optimisten zijn positief ingesteld, denken in kansen en mogelijkheden, zien het snel zitten, moedigen anderen aan vanuit een positieve invalshoek, hebben geloof en vertrouwen in de goede afloop, gaan bijna niet uit van bezwaren, onmogelijkheden en problemen maar benaderen een vraagstelling juist vanuit een positieve invalshoek. Optimisten weten anderen te stimuleren en te motiveren om ervoor te gaan en zijn soms ietwat naïef. Optimisme is een gewild product in onze maatschappij. Mensen met een optimistische instelling brengen leven in de brouwerij, stimuleren, moedigen aan. Ze gaan niet uit van het negatieve. Daarom zijn het vaak ook fijne collega’s die anderen vanuit de positieve invalshoek aanmoedigen. 

Er kleven ook nadelen aan want de optimist irriteert zich mateloos aan mensen die de hele dag ‘ja-maar’ roepen, erg kritisch zijn, negatief denken, pessimistisch zijn ingesteld, sceptisch of cynisch op plannen reageren en doemdenken.

En toch begrijp ik dat negatieve, sceptische en doemdenken wel. Want je zou maar eigenaar van een organisatie- of evenementenbureau, een theater, een bar, een dancing zijn. Dan is alle grond onder je voeten verdwenen en kan je niets anders doen dan hopen dat we z.s.m. een spuit in onze reet ontvangen met een vaccin! We moeten dan echt even op de spreekwoordelijk blaren zitten.

 En toch begrijp ik het ook weer niet. Je kan geen krant lezen of talkshow zien of het gaat over Corona en de angst voor een 2e golf. Enigszins terecht want een tweede lockdown zou een ramp zijn voor veel ondernemingen en bedrijven. Dus voorzichtigheid is geboden mede getuige de ontwikkelingen in het buitenland.

Toch vind ik dat we wel wat optimistischer kunnen kijken naar de toekomst. Of hoe sommige het noemen: "het nieuwe normaal".

Natuurlijk is 1.5 meter key evenals het thuis blijven bij koorts, snot en je niet lekker voelen. En het handen wassen doen we zo stringent dat inmiddels onze dermis (lederhuid) zichtbaar is omdat we de epidermis (opperhuid) kapot hebben gewreven. 

Als je de 1.5 meter nu evalueert dan kan er veel meer dan we hadden gedacht. Zo hebben theaters de boel echt 1.5 meter proof gemaakt en kunnen we daar in alle veiligheid en gezelligheid een voorstelling bijwonen. In winkels worden we vriendelijk en attent geholpen, in supermarkten nemen we uit onszelf een mandje of karretje mee. Horecabedrijven draaien op volle kracht terwijl de tafels op RIVM afstand staan en ook gastvrijheid blijkt op 1.5 meter prima te werken. Gedag zeggen, gezellig tafelen, iets vieren, de deur open houden, proosten, een stoel aanschuiven en aandacht geven kent geen afstandsbeperkingen.  

Heb dus vertrouwen in alle partijen die van de Veiligheidsregio de protocollen in acht moeten nemen (Ahum, ahum!!). 

Al die ondernemers, bedrijven en theaters hebben hun zaken echt goed voor elkaar want er is goed en gedegen over nagedacht. Het is nu aan ons, aan u. GA EROP UIT!!! Dat is bij uitstek de manier om het virus op zijn plaats te zetten. Optimisme als manier om even los te komen van de waan van de dag, een aanknopingspunt voor nieuwe kansen en inspiratie. 

Laat die 9 miljard gespaarde euros rollen, sla ze kapot! Bezoek uw plaatselijke theater, koop een nieuwe zomercollectie, ga lekker lunchen en/of dineren, struin in een museum, ga van al het moois in onze eigen land genieten en kijk naar de zaken die wel kunnen. En houdt rekening met die 1.5 meter!

En als je het positief bekijkt maak je eerder vrienden, kun je beter omgaan met stress, los je een ruzie sneller op, ben je creatiever, krijg je meer steun uit je omgeving, word je minder snel ziek en leef je langer.

Het lijkt wel een vaccin :-)

 

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.