Naast het Nieuwe Normaal, de 1.5 meter econome, vaccin, Corona, OMT, van Dissel, Kuipers, Gommers, Osterhaus, Viruswaanzin of waarheid, persconferentie, bron- en contactonderzoek, GGD, persconferentie, hamsteren behoort perspectief tot de meest gebruikte woorden van deze crisis. Maar wat is perspectief? Perspectief is zien. Het zien van het grotere plaatje, het zien van de richting die je op gaat, het zien van oplossingen. Ondernemers die het beste uit zichzelf of uit hun business willen halen, hebben het juiste perspectief nodig. Ze hebben behoefte aan een duidelijke richting en strategieën over hoe ze het beste met bepaalde uitdagingen kunnen omgaan. En dat perfectief ontbrak volledig! En als je geen helder perspectief hebt, dan verlies je de hoop op een betere toekomst. Het gevolg hiervan is dat mensen veelal hun energie en motivatie verliezen. Maar die energie en motivatie hoef je niet te verliezen want er is perspectief!!! Er is licht aan het einde van de tunnel. Er is een vaccin en er worden beroepsgroepen ingeënt! Natuurlijk duurde dat even in ons Polderland omdat iedere GGD beschikt over zijn eigen Digitale programma’s want polderen kenmerkt zich vaak door een ‘in mijn regio is het toch net iets anders’-mentaliteit, bleek dat Hugo niet op de hoogte was van de juiste verpakkingseenheid en moesten de verschillende vaccinatiecentra er wel professioneel uitzien dus met een eigen Corporate identity, een bijpassend en flitsend logo, keurige stickers, opgeleide medewerkers (terecht), hoogpolig tapijt en een uitgekiend routeplan!. Het duurt even maar dan heb je ook wat!! De gezondheidsraad maakte een prikplan en daar had het kabinet, met goede argumenten, per direct schijt aan. Ze starten bij de direct betrokken zorg, dan de huisartsen, dan is er een vaccin bijvulmoment en vanaf dan pakken we het oorspronkelijke plan weer op. 1 miljoen inentingen per week moet mogelijk zijn. Uitgaande van het feit dat kinderen onder de 18 en de vaccin weigeraars niet worden geprikt houden we 14.5 miljoen over en dat betekent dat we binnen 15 weken weer kunnen doen en laten wat we willen. Toch??
Dit is iets te optimistisch maar laten we uitgaan van september dat weer volop kunnen draaien. Tussendoor bouwen we het waarschijnlijk rustig op en gaan we zoals voor de eerste algehele Lockdown van 30 naar 70, moeten we wederom een mandje of karretje pakken bij de entree en blijven de mondkapjes voorlopig verplicht. Dus er is perfectief en dat betekent dat je je medewerkers moet voorbereiden op dat perfectief. Door de lockdown zijn tijden en uren bijvoorbeeld veranderd en je went snel aan een ander dagritme!! ‘Wat ben je laat thuis’ kent geen nacht op dag! Conditioneel moet er wat gebeuren want anders liggen de medewerkers er vanaf dag 2 zwaar vanaf! Ook teams hebben ook een gevoelige tik gehad. Door Corona is duidelijk geworden hoe collega’s erin zitten. Sommige vanuit betrokkenheid en begrip, maar andere vanuit het werknemerschap, sommige deden alles terwijl andere collega’s een duidelijke streep trokken bij het uitvoeren van sommige taken, koks gingen vol door terwijl de bediening te vaak met hun ziel onder de arm liepen. Genoeg om over te praten dus wamt je zou niet willen dat de bom barst in de 1e of 2e week van heropening. Quo upselling, bijverkoop, extra omzet moet de iedereen scherp zijn. Die euro die we extra uit de portemonnee kunnen halen zou hartstikke lekker zijn. En last but not least moeten de medewerkers zich realiseren dat hun gastvrij gedrag er voor moeten zorgen dat gasten en klanten blij zij dat ze weer onder de ‘gastheren en vrouwen’ zijn ongeacht of je in een winkel of een horecabedrijf staat. Men moet zich bij binnenkomst al realiseren dat je in een ‘Live’ winkel veel vriendelijker, aardiger en vakkundiger wordt geholpen dan op internet. En dat de flexibiliteit wat betreft het terugbrengen van te kleine of slecht zittende kledingstukken niet erg is. Dat medewerkers van de bediening een leuk gesprek met je aangaan en kennis en passie hebben voor hun vak. Laat zien en voelen dat jij blij bent dat ze er weer zijn!! Pak gasten en klanten ongelofelijk in en laat ze nooit meer los!! Terug naar Internet of een Take Away is geen optie! En wat heeft Corona gedaan met het imago van de gastvrijheidsbranche. Willen medewerkers Fulltime of parttime werken in een winkel of horecabedrijf. Zijn ze niet op zoek gegaan naar werk in andere bedrijfstakken?? Je moet dus aan de bak! Wanneer? Zo snel mogelijk want die 3 weken zijn zo om.
Dus laat je medewerkers inzien dat hun gedrag invloed heeft op het gedrag van de bezoeker; dat een leuke actie vrijwel altijd leidt tot een leuke reactie en dus tot sfeer. In iedereen zit het verlangen om de ander te verrassen en te behagen; de kunst is om dat verlangen te herkennen en te leren gebruiken. En is het lastig om dit allemaal te operationaliseren. NEE. Het is a Piece of Cake omdat alle gasten en klanten u na 4 maanden heel graag weer willen bezoeken. Natuurlijk drukt Corona drukt nog steeds het humeur in Nederland maar we hebben behoefte aan een uitlaatklep, we willen de zinnen verzetten. We willen naar de horeca, een filmpje pakken, live een voetbalwedstrijd bekijken of doodgewoon heerlijk slenteren en winkelen!
Zij begrijpen ook dat u een aantal maanden dicht bent geweest. Zij gunnen u dit perfectief! Maar faal niet op gastvrij of klantvriendelijkheidsniveau want je krijgt maar 2 kansen en als je die verknalt dan is iedereen zo weer terug bij Amazon, Boll.com en andere internetwinkels.
Er is licht aan de tunnel………………en ik zie daar volle terrassen, drukke steden en winkels en heel veel knuffelde en hand in hand lopende medelanders. Het perspectief is er maar de weg naar succes ligt in je eigen handen!