Sluit je aan bij team aardig en zorg samen met ons voor een samenleving waarin respect en vriendelijkheid weer de norm zijn – voor iedereen die z’n best doet!

Ik ben team aardig

Terwijl ik dit schrijf, zijn er 10.000, in het Oranje getooide, supporters aan het feestvieren in de Duitse hoofdstad Berlijn. De meute is onderweg, in de inmiddels traditionele fan walk, en onderweg naar het stadion. En ik ben best een beetje trots. We worden geroemd over ons enthousiasme en saamhorigheidsgevoel!! Oranje boven is het motto en er is geen enkele sprake van agressie, geweld en overlast!! Allen zijn lid van Team Aardig!

Ik had er al wat woorden aan besteed maar kan het niet laten om er wederom aandacht aan te besteden. Ik wordt er gek en ongelofelijk verdrietig van!!! De toename van agressie, geweld en overlast naar het personeel in treinen, winkels, ziekenhuizen, stadions, enz. Je kan geen krant of digitale nieuwssite meer openslaan of je wordt ermee geconfronteerd!

Na de NS’ers die 3 minuten hun werk stil hebben gelegd, grijpt de grootste particuliere werkgever van het land, geheel terecht, in. Hun medewerkers worden bespuugd, geduwd of uitgescholden en de grens is bereikt! Naast het geven van trainingen die speciaal gericht zijn op het de-escaleren van agressieve situaties, het intensiveren van hun camerasystemen en het inzetten van meer beveiliging worden nu de persoonlijke naamkaartjes vervangen door ‘Lid van Team Albert Heijn’ en de huisregels in de winkels uitgebreid met ‘behandel onze collega’s met respect’ en ‘hier mag niet gefilmd worden’! Een ‘hopelijk’ flinke steun in de rug voor alle medewerkers. En dat is niet nieuw. De medewerkers volgen al een geruime tijd trainingen om met agressie om te gaan. En daar wringt mijn schoen. In mijn beleving bestaat een deel van de medewerkers van de AH uit jongelui van 15 tot en 25 jaar. Moeten we hen op die leeftijd al leren om zich te wapenen tegen agressievelingen??? Klaarblijkelijk wel. Deze training wordt vaak gegeven door ex-beveiligers, politiemensen en ex-militairen aangevuld met een trainingsacteur die de mannelijke of vrouwelijke bijrol van agressor speelt. Medewerkers mogen het opnemen tegen een gespeelde agressieve klant of patiënt die vol overtuiging de realiteit probeert na te bootsen. Je leert zo een aantal technieken zodat je de gemoederen in de toekomst kan sussen. Signaleren en de-escaleren zijn hierbij de belangrijkste toverwoorden!

Ik snap dat dit soort trainingen worden gegeven aan politie, beveiligers, boa’s en ander soortelijke beroepsgroepen maar waarom doen we dat dit tegenwoordig ook winkels, ziekenhuizen, enz, enz. Moeten jongelui van deze leeftijd gewoon niet lekker bezig zijn met hele andere en veel leukere zaken! Moeten we ze nu al een Bodycam laten dragen ter bescherming van zichzelf? En wat is dan het vervolg?? Kogelvrij Glas, een teaser, pepperspray??? Ze krijgen door al deze mensen een heel raar beeld van onze maatschappij. De uiteenzetting van de directeur mevrouw Boelhouwer van de AH was duidelijk, helder en begrijpelijk. Complimenten!! Ze pleit echter voor de oplossing van het probleem, ook voor samenwerking met andere retailers, de burgemeesters en de landelijke politiek. De collega bedrijven snap ik maar moeten we wederom een beroep doen op de politiek? Repressie zal wederom het  antwoord zijn onder de tekorten bij onze wetsbeschermers. De oproep moet deze keer gericht zijn aan de veroorzakers van deze ingrepen. Doe normaal, heb geduld, zet je irritaties en ergernissen aan de kant, gedraag je, richt je frustratie niet op een medewerker die zijn best probeert te doen en wees ‘gewoon’ aardig.

Het kan nooit normaal worden dat de medewerkers dagelijks verwensingen naar hun hoofd geslingerd krijgen!!! Het moet normaal zijn dat klanten even wachten, de medewerker bedanken voor het meelopen naar het gezochte artikel of het geduld opbrengen om te wachten op de jongedame die je boodschappen controleert. En het moet normaal zijn als dat de medewerkers je begroeten, je bedanken als ze je boodschappen hebben gecontroleerd en een prettige dag of fijn weekend toewensen of dat ze je een thumbs up geven als je de Wc-rol, die je achteraf niet nodig hebt, terugzet op de juiste plek. Het moet als klant normaal zijn dat je iemand met 2 boodschappen voorlaat in de rij terwijl je eigen kar helemaal vol ligt, dat je het karretje van iemand overneemt, dat je opstaat voor een oudere dame of heer in de trein, dat je kaartje gewoon laat zien aan de conducteur, etc, etc.

Ik ben een prominent ‘lid van Team Aardig Zijn’ en ik weet zeker dat die 50.000 supporters zich bij terugkomst direct gaan aansluiten. Laten we sowieso proberen om alle leerlingen in het basisonderwijs lid te maken van Team Aardig Zijn! Je kan namelijk niet vroeg genoeg beginnen met aardig zijn, anders mis je het leuke deel van het leven.

Mocht je lid willen worden, kun je gewoon even Linken met me. Vind ik sowieso wel leuk!