Zeg ken jij de orgelman…………………..

Zeg ken jij de orgelman…………………..

 

Zaterdagochtend zat ik aan mijn keukentafel en las ik de volgende kop; ‘Orgelman moet centrum uit, winkelgebied mag niet te gezellig worden vindt gemeente Apeldoorn.

Ik schrok van het besluit maar realiseerde mij direct dat gezellig ook niet echt handig is in deze tijd. Gezellig trekt mensen aan, gezellig is drukte, gezellig verlengt het verblijf en dat willen we allemaal niet. Het moet saai, niet leuk en ongezellig zijn waardoor we lekker thuis blijven.

Maar is dit de oplossing in deze Intelligente Loc down die volgens mij is die veelal gebaseerd op onze ‘Emotionele intelligentie’.  En dat is nu juist de kwaliteit die ons in staat stelt om problemen met geduld, inzicht en inlevingsvermogen te benaderen.’

En die staat onder druk!! We hebben namelijk geen geduld meer. We zijn als koeien die maanden op stal hebben gestaan………. We willen eruit!! De wei in, de stad in, de Ikea in, het openbaar vervoer in en de kroeg in om een borrel te drinken met vrienden en vriendinnen. En die wens van mensen moeten we zien te managen in de stad of winkel en daar speelt gezelligheid een belangrijke rol in uitgaande van het feit dat gezelligheid een aangename omstandigheid of gevoel, een vorm van knusheid, vriendelijkheid, vertrouwdheid weergeeft. Meestal heeft gezelligheid te maken met anderen samen te zijn (in goed gezelschap).

En die vriendelijkheid en vertrouwdheid hebben we nodig om te zorgen dat we geduldig blijven en ons niet gaan irriteren. Want dat gebeurt nu. Entrees zijn afgeplakt met rood/wit of zwart/geel tape. De zelf gemaakte ‘regel’ bordjes hebben veelal de overhand en de onduidelijkheid over de regels is verwarrend en enorm verschillend.  Het wachten is een seksloze aangelegenheid en duurt daarom veel te lang en als je eenmaal naar binnen mag dan wordt je gevraagd om je handen te desinfecteren en een karretje, tasjes of mandje te pakken wat je bij vertrek inmiddels zelf weer moet schoonmaken. Medewerkers blijven op een ongemakkelijke afstand en links en rechts lopen mensen voorbij die voor je gevoel de afgelopen maanden geen krant, nieuwsbericht of internetsite hebben gelezen. Dat kan en moet echt anders want het is allemaal veel te verwarrend.

Dus ondernemers in Nederland bel de Efteling of Disney of een ander attractiepark om je te laten informeren hoe je wachten leuker maakt!!! Zij hebben daar verstand van en zullen je vertellen dat je mensen kan verassen door leuke en verassende beelden en teksten en dat daardoor ergernissen af nemen.

Iedere Crowdmanager zal bevestigen dat, als je een grote groep met mensen vraagt om zich te houden aan de regels die deels gebaseerd zijn op eigen verantwoordelijkheid dat je mensen moet bedanken als ze dat doen. Het roer moet dus 180 graden om!! Je moet het bewaken vanuit optimisme en positiviteit. Maak proactief contact met mensen op straat, bij de entree van winkels of op het strand en geven mensen een compliment als ze zich aan het Nieuwe Normaal houden………………..en heel af en toe laat je ze vriendelijk, verbaal en non-verbaal weten dat ze even beter moeten opletten. Creëer een laagdrempelige, vriendelijke en attente sfeer in je winkel, tuincentrum, bus of op straat. En dat is toch veel leuker. Ooit op straat een complimentje gehad? of vriendelijk bejegend? Of bedankt voor een het wachten? Vast wel! Zeg eens eerlijk: maakte zoiets de dag niet meteen leuker en verrassender?

 

Verras je klanten met een klein cadeautje als dank voor het respecteren van het Nieuwe Normaal. Blije mensen dus, waarmee je als organisatie of gemeente een indruk achterlaat waarvan je later ook nog plezier hebt.  Een blijf positief want als we elkaar positief bejegenen dan ontstaat er een positieve wisselwerking, waarin begrip, geduld en saamhorigheid leidend zijn. En dat hebben  we nodig in deze tijd.

 

En die benadering zorgt ervoor dat we onze problemen met geduld, inzicht en inlevingsvermogen benaderen. En wat betreft de orgelman…………………laat hem lekker staan want gezelligheid is belangrijk in tijden zonder perspectief. 

 

Zeg ken jij de orgelman…………………..hij staat in Apeldoorn!!

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.